Is POS passé?

Je kent ze wel, de standjes in de supermarkt waar je gratis kan proeven van een bepaald product en een kortingsbon toegestopt krijgt. Goed als je honger hebt tijdens het winkelen. Leuk als je eens een nieuw product wilt testen zonder het volledige pak te kopen.

Maar soms wringt het… Verkopers klampen mensen aan met een commercieel verkoopspraatje. Consumenten zijn gehaast en hebben geen tijd noch interesse in het product. De verkoopsters weten vaak zelf niet wie de doelgroep is en verliezen veel staaltjes aan mensen die aangetrokken worden door de gratis proevertjes. Je kent hen wel, de mensen die in de Colruyt rond de vleestoog bivakkeren.

Moet ook deze vorm van marketing niet stilaan veranderen en meegaan met de tijd?

Enkele weken terug stond ik in de groenteafdeling kerstomaten te kiezen. Ik had mijn keuze gemaakt tot er naast mij een dame kwam te staan. “Die kerstomaten daar zijn zo zoet, die koop ik om ‘s avonds in de zetel te snoepen bij het kijken van TV. Echt de prijs waard” zei ze, terwijl ze zelf een pakje uit het rek nam.

En zo kwam het dat ik enkele minuten later aan de kassa stond, met het merk van kerstomaten dat zij mij aangeraden had. Dat de tomaten dubbel zo duur waren en ik er eigenlijk niet zoveel nodig had maakte op dat moment weinig uit. Ik vertrouwde haar mening.

Wanneer we een POS-stand in de winkel zien, weten we allemaal dat het enige doel is om te verkopen. Het praatje van de verkoper en de aankleding van de stand schreeuwt commercialiteit. Het verleden heeft echter al aangetoond dat consumenten reclame weinig vertrouwen en meer belang hechten aan de mening van een gelijke. Zegt de website van het hotel dat de kamers baden in luxe, of zegt een recensie op booking.com dat? De laatste heeft meer waarde voor een consument.

Nu is het wachten op het eerste bedrijf dat verkopers actief inzet in de winkel, zonder aangekleed standje of promo-shirt. Die de taak vervullen zoals de dame met haar kerstomaatjes. Sluw, maar met zoveel meer effect dan anders.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s