Do or don’t: het inplannen van Facebook posts

Via heel wat platformen kon je het reeds geruime tijd. Ook Facebook bleef niet achterop en lanceerde een hele tijd terug de mogelijkheid om posts vooraf in te plannen.

Het is een handig hulpmiddel in drukke tijden en creëert voor community managers meer ruimte, maar is het altijd wel een godsgeschenk?

Bij Think Tomorrow maken we hier alvast geen gebruik van. Social media moet spontaan zijn. Het geeft de mogelijkheid om relaties op te bouwen met klanten en conversaties met hen te houden. Als merk kon je nog nooit zo dicht bij je consument staan. Daarom geloven we niet in de volledige automatisering van social media.

Wanneer er een post geplaatst wordt volgen we de eerste reacties nauwkeurig op. Hebben consumenten vragen? Is er de mogelijkheid om een waardevolle conversatie met hen op te starten en om een klantenrelatie op te bouwen? Wat zijn de eerste reacties?

Verder kan je inspelen op niet te voorspellen factoren, neem nu bijvoorbeeld het weer. Een niet te onderschatten factor bij meerdere pagina’s die we in beheer hebben. Regent het? Dan passen we onze content daarop aan. Geen BBQ-tips, korte shorts of tips voor buitenactiviteiten. Zowel in de kledingindustrie als in de tuinindustrie (waar we enkele pagina’s in beheer over hebben) werd reeds bewezen dat het weer een enorme invloed heeft op het aankoopgedrag. Mogen we daarnaast ook niet vergeten wat voor invloed het heeft op de gemoedstoestand van consumenten (kijk maar naar het effect van de lange winter en het uitblijven van een warme lente).

Ik ben niet volledig tegen het inplannen van posts. Maar zorg ervoor dat duidelijk blijft dat er een persoon schuilgaat achter de pagina i.p.v. een platform.

Een zeer recent voorbeeld is de pagina van ELLE België. Gisteren werd om 17u aangekondigd dat het concert van Beyoncé in het sportpaleis afgelast werd. ELLE België speelde hier knap op in een deelde dit nieuws met haar fans. Echter, 2 uur later verscheen een ingeplande post over het concert van Beyoncé. Fans raakten verward en werden nog eens benadrukt op het mislopen van het concert. Een voorbeeld waar de geplande post even misplaatst was.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s