‘Hou je bek!’

Bij de meerderheid van jullie zal deze titel heel wat vragen oproepen. Het kwam in me op na het lezen van volgend artikel in De Standaard. Die de ruzie tussen columniste Amélie O en Sofie Valkiers schetst.

Ik ben van beiden geen uitgesproken fan, toch vond ik de situatie opvallend genoeg om erover te bloggen. Wat Amélie O (alias Els De Pauw) wel of niet beseft is dat zulke blogs tot heel wat imagoschade kunnen leiden. Zowel voor haar personal branding als voor het magazine waar de column verschenen is: Elle België.

Natuurlijk ben ik voorstander van ‘free speech’. Elke persoon heeft zijn/haar eigen mening en gelukkig maar. Het gaat echter om de manier hoe je je eigen mening uitdrukt. De uitspraken van Amélie O zijn heel persoonlijk en zelfs emotioneel getint. Ik citeer:

‘‘Wat een trieste affaire. De blonde hinde poseert haast elke dag met verschillende outfitjes aan. Mode is een excuus, meer niet. Feitelijk schreeuwt het blonde wicht voortdurend: Kijk, kijk, kijk naar mij .’ Sofie is een ‘vleesgeworden tandpastasmile’

In een 2de ‘rechtzettende’ column gaat het zelfs nog verder:

‘Verschoning, blonde lieve meid, met de mooie glimlach en de uitgebreide kleerkast (doch niet zo uitgebreid als die van mij)…’

Deze uitspraken zorgden voor heel wat reacties tegen Amélie O. Wat ik in alle eerlijkheid best begrijp. Want je kan discussiëren of je eigen mening uiten, maar probeer je ratio te laten spreken boven je emoties. We vloeken allemaal wel eens binnensmonds (vooral mijn gedachten in het verkeer zijn niet altijd zuiver). Maar emotioneel getinte frustraties publiek maken in een populair blad gaat nog een stapje verder.

In mijn ogen doet dit -naast de personal branding van Amélie O- ook het imago van Elle België geen deugd. Na het lezen van de column vind ik het alvast een minder ‘vrolijk’ modeblad. Ook in een grijze lente als deze schrik ik soms dat er zo veel negativiteit in de wereld schuilt. Als lifestyle magazine moet je hier zeker niet in meegaan. ”Negatieve reclame is ook reclame”, maar in dit geval beslist niet voor Elle België. Als blogger/journaliste mag je beslist kritisch zijn, maar je vertegenwoordigt ook het magazine waarvoor je schrijft. Op Twitter en Blogs distantiëren auteurs zich daarom vaak van het bedrijf waarvoor ze werken met korte aanduidingen “ Opinions are my own”, wat in sommige gevallen zeker niet slecht is. Nu trekt Amélie O helaas Elle België mee, die als laatste natuurlijk haar eigen verantwoordelijkheid neemt door zulke uitspraken in het blad te publiceren.

Deze catfight wordt beslist vervolgd. Hoewel de uitslag momenteel 1-0 is in het voordeel van Sofie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s